Poszukiwanie pracy, zwłaszcza, gdy trwa zbyt długo i nie przynosi satysfakcjonujących nas efektów, może być niezwykle deprymujące. Jeśli chcemy, żeby zakończyło się ono sukcesem, musimy to robić świadomie, a podejmowane przez nas działania powinny być dobrze zaplanowane. Sprawdź, jakimi zasadami warto się kierować, poszukując pracy.

 

Określ, jaką pracą jesteś zainteresowany

To, że posiadasz określone kwalifikacje, nie musi oznaczać, że praca w wyuczonym zawodzie będzie zgodna z Twoimi zainteresowaniami. Zastanów się, co lubisz robić i w czym tak naprawdę jesteś dobry. Pamiętaj, że posiadanie pracy to jedno, a satysfakcja z jej wykonywania – drugie.

 

Sprecyzuj, jaką wiedzę i umiejętności posiadasz

Twoja wiedza i umiejętności to nie tylko to, czego nauczyłeś się na studiach czy uprawnienia, jakie zdobyłeś w ramach ukończonych kursów, lecz także to, czego nauczyła Cię praca na poprzednich stanowiskach. Zastanów się, jakie umiejętności zdobyłeś do tej pory, dokonaj podsumowania wszystkich kursów i uprawnień.

 

Oceń własne możliwości zawodowe

Pomyśl, jakie czynności mógłbyś wykonywać z posiadaną wiedzą i umiejętnościami. Zastanów się też, w jakich branżach może być to wykorzystane.

 

Określ własne predyspozycje zawodowe

Dokonaj podsumowania – wskaż swoje mocne i słabe strony. Określ jaki jest Twój profil zawodowy, co spośród tego, co do tej pory wyróżniłeś, jest Twoim niewątpliwym atutem. Zastanów się też, co wymaga jeszcze dopracowania. Weź pod uwagę zarówno kwestie związane z wykształceniem i doświadczeniem, jak i indywidualne cechy charakteru.

 

Spraw, by Twoje dokumenty rekrutacyjne były profesjonalne

Jak napisać dobre CV? Sporządzając CV i list motywacyjny, musisz pamiętać o tym, że są one Twoją wizytówką. Najczęściej to właśnie informacje zawarte w tych dokumentach, decydują o tym, czy uda Ci się zdobyć wymarzoną pracę. Spraw, by były one Twoim atutem oraz by było w nich uwzględnione wszystko, co jest Twoją mocną stroną.

 

Pozwól, by praca znalazła Cię sama

W dobie Internetu coraz więcej firm decyduje się na to, by samodzielnie wyszukiwać kandydatów. Używają w tym celu portali rekrutacyjnych – do najważniejszych z nich należą LinkedIn oraz GoldenLine. Gdy Twoje CV będzie już profesjonalne i kompletne, warto, żebyś założył tam konto.

 

Bierz udział w targach i giełdach pracy

Jeśli tego typu wydarzenie odbywa się w Twojej okolicy, warto wziąć w nim udział, pozwoli to przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Podczas imprez targowych można zdobyć szczegółowe informacje o wymaganiach pracodawców oraz dowiedzieć się, jak przebiega proces rekrutacyjny w danej firmie. Najczęściej też spotkania te są okazją do osobistego przekazania rekruterom swojego CV i listu motywacyjnego. Czasami podczas targów można nawet odbyć minirozmowę kwalifikacyjną.

 

Dokonaj analizy rynku pracy

Regularnie przeglądaj lokalne ogłoszenia, by dowiedzieć się, co w danej branży jest standardem. Może warto zdecydować się na jakiś kurs czy zdobycie pewnych uprawnień, jeśli w większości interesujących Cię ofert umiejętności te są wymagane?

 

Nie wysyłaj dokumentów „w ciemno”

Wysyłając swoje dokumenty, dowiedz się, czy na pewno jest to firma, w której chciałbyś pracować. Zbierz o niej jakieś informacje. Dowiedz się, jakie dokładnie są jej profil i zakres działania. Nawet, jeśli rekruterzy z danej organizacji nie odpowiedzą na Twoją ofertę, będzie to okazja, by dowiedzieć się czegoś nowego o branży, która Cię interesuje.

 

Pamiętaj, że to, czy uda Ci się znaleźć pracę zależy przede wszystkim od Ciebie. Osób szukających pracy jest wiele, dlatego zawsze warto podjąć działania, dzięki którym wyróżnisz się z tłumu i sprawisz, że Twoja kandydatura zostanie zauważona.

 

Sprawdź również nasze artykuły:

Oraz naszą ofertę:

Skorzystaj z naszych usług! osiągnij wyższy poziom swojej kariery