Jak szybko i efektownie zaprezentować się przyszłemu pracodawcy? Przygotuj swój profil zawodowy. To podsumowanie najważniejszych informacji z przebiegu Twojej kariery. Wyeksponujesz w nim dotychczasowe doświadczenia, sukcesy i istotne cechy osobowości. Podkreślisz te mocne strony, które wydają się najcenniejsze z punktu widzenia rekrutera. Ta forma autoprezentacji jest stosunkowo nowa i mało popularna. Dzięki temu masz szansę wyróżnić się pozytywnie na tle innych osób, które ubiegają się o tę samą posadę.
Profil zawodowy – co to takiego?
Wbrew pozorom, skonstruowanie profilu zawodowego nie jest proste. Obowiązuje zasada: minimum słów, maksimum treści. Fakty z przebiegu dotychczasowej kariery należy poddać surowej selekcji i wybrać te, które najbardziej wpisują się w oczekiwania pracodawcy w związku z konkretnym stanowiskiem. Konieczne jest podkreślenie unikalnych cech kandydata, decydujących o jego przewadze nad konkurencją. Główną zaletą profilu jest jego zwięzła forma. W tekście liczącym ok. 50-80 słów powinny znaleźć się wyłącznie najważniejsze informacje, takie jak:
- wykształcenie i doświadczenie zawodowe,
- specjalizacja w danej branży,
- umiejętności i osiągnięcia,
- kompetencje miękkie,
- cele dalszego rozwoju.
Jaka jest zależność między profilem zawodowym a tradycyjnym CV? Można uznać, że stanowi on najistotniejszy fragment życiorysu i podsumowanie zawartych tam informacji. Jest, obok zdjęcia, najbardziej przyciągającym wzrok elementem i często decyduje o tym, czy rekruter zdecyduje się zaprosić Cię do następnego etapu rozmów o pracę. W wersji elektronicznej pełni funkcję wizytówki na profesjonalnych profilach, takich jak GoldenLine czy LinkedIn.
Dlaczego warto mieć profil zawodowy?
Standardowe CV to 1-2 strony tekstu. Osoba rekrutująca najczęściej przegląda je pobieżnie. Profil zawodowy, umieszczony na początku dokumentu, to streszczenie najważniejszych informacji o Tobie. Ta krótka autoprezentacja ma największe szanse na przyciągnięcie uwagi przyszłego pracodawcy. Jeżeli jest interesująca, motywuje do bliższego zapoznania się z kandydatem na dane stanowisko. Profil ma zawsze bardzo spersonalizowany charakter, w związku z czym nie można napisać go według jednego, ściśle określonego wzoru. Eksponuje profesjonalną sylwetkę kandydata i jego zalety, ale zawsze pod kątem oczekiwań związanych z danym stanowiskiem. Przede wszystkim, stanowi sygnał, że ścieżka Twojego rozwoju zawodowego jest starannie zaplanowana i nie znalazłeś się w procesie rekrutacji przypadkiem.
Współczesne życie w wielu aspektach przeniosło się do internetu. Również działy HR często poszukują pracowników poprzez media społecznościowe, szczególnie jeśli chodzi o stanowiska wymagające szczególnych kwalifikacji. Umiejętnie wykreowany profil zawodowy, także w wersji elektronicznej zwiększa w dużym stopniu Twoje szanse na wymarzoną pracę. Zawarte w nim treści można zoptymalizować w taki sposób, aby częściej wyświetlały się w wynikach wyszukiwania head-hunterów. Dzięki temu zostaniesz zauważony przez odpowiednie osoby z branży, co stanowi doskonały punkt wyjścia do dalszych starań o posadę.