Personal branding to pojęcie, które wzbudza coraz większe zainteresowanie. Jest to swoista strategia działania, która ma na celu zbudowanie swojej marki na rynku pracy. W artykule tym przybliżę Państwu podstawowe obszary budowania wizerunku, ale również zagrożenia, które niesie ze sobą złe zrozumienie pojęcia.
Każdy z nas, czy tego chce, czy nie, codziennie pracuje na swój osobisty wizerunek w otoczeniu. Postrzeganie rzeczywistości, zjawisk i ludzi stanowi ramy naszego funkcjonowania w świecie.
Od tego, jak widzimy i wyobrażamy sobie ów świat zależy to, jak się w nim będziemy orientować oraz to, co uzyskamy od innych. Dla menedżerów jest to kwestia o priorytetowym znaczeniu. Najlepsi z nich wiedzą, że sukces w pracy z innymi ludźmi zależy nie tylko od tego, co się faktycznie robi, lecz w znacznej mierze od tego, jak się jest postrzeganym. Budowanie własnego wizerunku jest jedną z podstawowych umiejętności menedżerskich. Ważne jest, aby własną markę kreować w sposób świadomy, a nie, by pozostała dziełem przypadku. Praca nad wizerunkiem powinna być istotną częścią planu zawodowego. Jesteśmy jednoosobową firmą – marką, która rozwija się tak, jak zaplanujemy jej rozwój. Każdy kto przetnie nam drogę, kogo spotkamy w: firmie, na konferencji, czy na stołówce, jest naszym potencjalnym partnerem w biznesie lub pracy. Istnieje kilkanaście obszarów kształtujących nasz wizerunek. Wśród nich możemy znaleźć: wygląd zewnętrzny, odpowiednią komunikację, jak również wiarygodność, osobisty PR, obecność w mediach i naszą opiniotwórczość. Powszechnie wiadomo też, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie, jakie wywołujemy.
Kluczowe pytania świadomego menadżera
Najłatwiejszym sposobem na przybliżenie sobie swojej marki jest udzielenie sobie odpowiedzi
na poniższe pytania:
– Na czym mi najbardziej zależy?
– Co cenię u innych, a co chcę, aby inni cenili u mnie?
– Jak wyglądam? Jak mówię? Jak odbiera mnie otoczenie?
– Czy mój obecny wizerunek jest zgodny z tym, w jaki sposób chcę być postrzegany?
Przykładowe obszary kreacji wizerunku
Menadżer, powinien cieszyć się uznaniem wśród ludzi, a szczególnie wśród swoich współpracowników. Kolejnym krokiem są relacje z pracownikami. Są one bardzo ważne, ponieważ to od nich zależy, jak będziemy postrzegani. Najważniejsze jest pierwsze wrażenie jakie robimy na naszych współpracownikach. Doskonałym początkiem relacji menadżer – pracownik może być pierwszy dzień pracownika w naszej firmie. Najzwyklejsze przywitanie, podanie ręki i krótka rozmowa tworzy przyjazną atmosferę i buduje szacunek oraz ukazuje, że szef to też człowiek.
Ważnym elementem marki jest również nasz wygląd zewnętrzny. To co ubieramy do pracy odgrywa istotną rolę w naszym życiu zawodowym. Do legendy przeszedł wizerunek właścicieli firm, którzy w latach 90–tych XX wieku zakładali białe skarpetki i mokasyny do klasycznego garnituru. Czasami dobrze jest zachować zasadę im mniej barw i szczegółów w ubiorze tym lepiej.
Inną bardzo ważną częścią budowania marki jest możliwość poznania Ciebie bliżej przez innych ludzi. Mamy do dyspozycji wiele, często branżowych portali w których umieszczamy nasz profil zawodowy. Większość z nas posiada konto na Facebook ’u, czy na portalach zawodowych , takich jak choćby LinkedIn. Informacje w nich zawarte są zazwyczaj ogólnodostępne, dlatego warto zadbać o to, by zamieszczane tam treści nie zburzyły naszego wizerunku. Dodatkowo warto udzielać się na branżowych forach dyskusyjnych. Twoje wypowiedzi powinny być pozytywnym wyrazem Twojej opinii w poruszanym temacie.
Przez proces tworzenia własnej marki możemy przechodzić samodzielnie. Jednak wiele osób korzysta obecnie z pomocy doświadczonych specjalistów ds. brandingu personalnego, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem wspierają swych klientów. Rozpoczynając od etapu samozrozumienia, przez planowanie i realizację strategii budowania marki, jako element planowania kariery zawodowej. Specjaliści często czuwają nad tym, by ustalone etapy planu były realizowane terminowo, ponieważ inspirujący cel i przemyślana strategia nie wystarczą, by odnieść sukces. Potrzebna jest samodyscyplina i konsekwencja w ich realizacji.
Zagrożenia
Kreowanie wizerunku niesie również pewne zagrożenia. Największym z nich jest utrata wiarygodności w oczach innych. Zbyt „cukierkowy” wizerunek powoduje, że trudno odbiorcy uwierzyć w jego prawdziwość. Często również widzimy brak spójności w działaniach wizerunkowych. Przykładem mogą być informacje potwierdzające biegłość w pewnej dziedzinie na portalach branżowych, nie mające niestety pokrycia w dotychczasowej karierze zawodowej. Podczas rekrutacji i selekcji spotykamy się nader często z kłamstwami w dokumentach aplikacyjnych, co potrafi w jednej chwili zburzyć wizerunek kandydata. Należy także pamiętać, iż proces brandingu jest procesem ciągłym. Zmieniamy się my, zmienia się otoczenie, a techniki brandingu personalnego pozwalają nam przystosować się do nowych okoliczności – realizować cele i pozostać wiernym sobie.
Kreowanie własnej marki przez menadżera jest bardzo istotną kwestią z punktu widzenia rozwoju jego kariery zawodowej. Marka jest jego osobistą wizytówką, czymś co świadczy o jego wartości. Kreowanie marki składa się z bardzo wielu istotnych elementów, ale najważniejsza w jej tworzeniu jest spójność założeń z naszą osobą. Pamiętaj, nie osiągniesz sukcesu udając kogoś innego niż jesteś. „Bądź sobą, inni są już zajęci” Oscar Wilde.
Sprawdź również nasze artykuły:
Oraz naszą ofertę: