Poszukiwanie wymarzonej pracy wymaga od kandydata różnorodnej aktywności. Jedną z najważniejszych czynności jest przygotowanie profesjonalnego curriculum vitae, czyli dokumentu potwierdzającego przebieg dotychczasowego zatrudnienia i wskazującego kompetencje. Jak napisać dobre CV?
Przede wszystkim warto podejść do tego zadania w sposób indywidualny. Jeśli odpowiadasz na dużą ilość ogłoszeń, to zapewne kusi Cię, by posługiwać się jednym życiorysem(lub też dwoma gdy jedno to CV po angielsku), żeby zaoszczędzić czasu na pisanie kilku różnych egzemplarzy. To pułapka. Dlaczego? Zapis Twoich kompetencji i doświadczenia zawodowego oraz profil zawodowy to swoiste narzędzie marketingowe, które ma Cię sprzedać pracodawcy. Każda reklama musi być odpowiednio stargetowana(więcej o tym dowiesz się dzięki naszej usłudze – coaching kariery). Tak samo podejdź do CV. Jedynie dokument sprofilowany pod kątem konkretnej oferty może przynieść oczekiwany rezultat. Na co zatem warto zwracać uwagę?
Pisanie CV – dane osobowe i kontaktowe
Każdy życiorys musi zawierać Twoje pełne dane osobowe. Najważniejsze są imię i nazwisko oraz adres e-mail i numer telefonu. Choć z punktu widzenia rekrutera miejsce zamieszkania kandydata nie jest istotne, bo dziś nikt już nie odpowiada tradycyjną pocztą, to warto podać tą informacje; jej brak nie wygląda dobrze.
W większości przypadków spotkasz się z zapewnieniem, że zdjęcie nie jest wymagane, ale warto je przygotować. Dodając odpowiednią fotografię, możesz tylko zyskać. Często osoby uważające się za nieatrakcyjne nie chcą pokazywać w dokumencie aplikacyjnym, jak wyglądają. To błąd. Dla rekrutera co prawda liczą się Twoje kompetencje, doświadczenie lub zaangażowanie i motywacja do podjęcia pracy, ale fotografia to element, który Cię uwiarygadnia. Pamiętaj tylko, że musi ona być profesjonalna.
W ostatnich latach stosuje się najczęściej tzw. zdjęcia biznesowe zamiast tych z dowodu czy legitymacji studenckiej. Odpowiedni ubiór pokaże, że jesteś poważny, dbasz o prezencję. Dzięki temu łatwiej wzbudzisz poczucie zaufania. W żadnym wypadku nie publikuj kadru osobistego np. z wakacji czy imprezy, bo wywołasz odwrotny efekt. Jeśli dysponujesz tylko takimi ujęciami, to lepiej pozostaw tę sekcję pustą.
Curriculum Vitae – podsumowanie i cele zawodowe
Choć tę część swojego życiorysu powinieneś pisać na końcu, to zamieść ją na górze dokumentu. Dobrym pomysłem jest umieszczenie informacji pod imieniem i nazwiskiem. Jest to paragraf, który podsumowuje poniższą zawartość, wyciąga z niej najważniejsze punkty i pozwala wywrzeć pozytywne pierwsze wrażenie u dokonującego wstępnej selekcji w procesie rekrutacji. Treść powinna być krótka, ale konkretna.
Wskaż stanowisko, na którym masz największe doświadczenie, napisz, ile lat na nim pracowałeś, co osiągnąłeś i jakie są Twoje ambicje na przyszłość. Musisz pamiętać, żeby wybrać ten fakt, który najlepiej pasuje do profilu ogłoszenia. Ta część curriculum vitae może wyglądać np. tak: Sześcioletnie doświadczenie w zarządzaniu procesami transportowymi. Skuteczne cięcie kosztów dzięki rozsądnemu planowaniu tras dostaw i efektywnemu wykorzystywaniu taboru spedycyjnego. Ambicje zawodowe: zwiększanie zysków firmy przez optymalizowanie procesów logistycznych.
Co zrobić w sytuacji, kiedy dopiero ukończyłeś studia i wkraczasz na rynek bez żadnego etapu kariery? Przedstaw swoje wykształcenie i mocne strony oraz interesujący Cię zakres obowiązków. Może to wyglądać następująco: Wykształcenie logistyczne, zdolność analitycznego myślenia i wyciągania wniosków z danych, umiejętność planowania i zarządzania kilkoma procesami naraz. Ambicje zawodowe: organizowanie transportu, kontrola dystrybucji ładunków, optymalizacja kosztów spedycyjnych.
CV – sekcja z opisem wykształcenia
Paragraf opisujący dotychczasowy przebieg edukacji jest bardzo ważny. Jeśli jednak jesteś osobą doświadczoną na rozmaitych stanowiskach, to zdecydowanie dla rekrutera istotniejsza jest historia Twojego zatrudnienia. Dlatego podaj jedynie szkołę/uczelnię, na której zdobyłeś dyplom, ukończony kierunek i uzyskany tytuł (np. magister lub inżynier). Idealnie, kiedy Twoje wykształcenie odpowiada pracy, o jaką się starasz. Dla przykładu skończyłeś marketing i aplikujesz na specjalistę ds. PR. Dodaj informację o odbytej nauce, nawet jeśli jej profil nie jest zgodny ze stanowiskiem, jakie Cię interesuje. Pamiętaj o tym, szczególnie gdy masz ukończone studia. Często dla pracownika HR jest to sygnał świadczący o Twoim zaangażowaniu, dyscyplinie, gotowości do rozwoju i zdobywania wiedzy.
Jeśli nie masz doświadczenia zawodowego, rozbuduj tę sekcję. Oprócz wskazanych powyżej informacji dopisz także, jakie umiejętności zdobyłeś w trakcie nauki, wskaż praktyki i ewentualne kursy. Pamiętaj, że Twoje CV ma Cię postawić w jak najlepszym świetle. Jeśli zatem nie pracowałeś, to buduj swój wizerunek nabytymi kwalifikacjami.
Opisz w CV swoje doświadczenie zawodowe w punktach
Odpowiedź na pytanie, jak napisać dobre CV, to przede wszystkim wskazówka dotycząca tego, jak pochwalić się swoją dotychczasową karierą. Ta sekcja jest kluczowa. Wielu kandydatów popełnia ten sam błąd. Jest nim przewaga ilości nad jakością. Nie chodzi o to, żebyś wypisał wszystkie czynności, jakie wykonywałeś na danym stanowisku, a jedynie te, które mogły nauczyć Cię umiejętności, jakich będziesz potrzebował w nowej pracy.
Dla przykładu, jeżeli byłeś zatrudniony w biurze obsługi klienta w firmie transportowej, a starasz się w tej branży pójść krok dalej i zostać np. spedytorem, to rekrutera nie będzie interesowało, że kserowałeś dokumenty przewozowe czy rejestrowałeś je w systemie. Jeżeli jednak organizowałeś wyjazd kierowców, sprawdzałeś, czy podjęli oni do dystrybucji wszystkie przydzielone im przez dyspozytora ładunki lub reagowałeś na bieżące problemy logistyczne, to jest to cenne doświadczenie, które działa na Twoją korzyść. Uwydatnij je. Jeśli poznałeś specyfikę tego zawodu, to znasz trudności, jakie pojawiają się przy nadzorowaniu transportu i umiesz im przeciwdziałać.
Zawsze pamiętaj, że osoba czytająca Twój życiorys jest tylko człowiekiem i może znudzić się nadmiarem informacji. Im więcej obowiązków zamieścisz w dokumencie, tym większe ryzyko, że zostaniesz skreślony. Nikt nie chce czytać rozbudowanego wypracowania. Bądź zatem konkretny, wskazuj jedynie przydatne zadania, pisz zwięźle i w formie punktów. Treść musi być merytoryczna, a nie obszerna. Skupiaj się tylko na tych zaletach, które pasują do profilu stanowiska, na jakie aplikujesz.
Umiejętności i ważne kompetencje
Ta sekcja jest bardzo ważna dla każdego kandydata, ale szczególnie dla tego, który dopiero wchodzi na rynek pracy. Dla osób bez dotychczasowego przebiegu kariery zawodowej jest to najistotniejsza część dobrego CV. Przechodząc do uzupełniania tego paragrafu, pamiętaj o najważniejszej zasadzie, jaką jest targetowanie umiejętności twardych oraz miękkich. Postępuj tak samo, jak przy opisywaniu zdobytego doświadczenia. Uwydatniaj wyłącznie te swoje cechy, które przedstawią Cię jako osobę kompetentną do objęcia danej posady.
Zdolność szybkiego czytania będzie przydatna, jeśli zamierzasz zostać redaktorem czy copywriterem. Dzięki niej szybciej wykonasz research i ukończysz zlecenie, ale nie przysporzy ona żadnych korzyści np. przedstawicielowi handlowemu. Startując na reprezentanta firmy czy sprzedawcę, nie kupisz tą zaletą przychylności osoby rekrutującej. W tym przypadku lepiej pochwalić się znajomością technik negocjacyjnych, umiejętnością radzenia sobie ze stresem, komunikatywnością czy aktywnym słuchaniem. Podobnie w przypadku programisty. Jeśli chcesz otrzymać taką pracę, nie musisz chwalić się np. dysponowaniem uprawnieniami na wózki widłowe, ale nie możesz pominąć, że znasz konkretne języki programowania.
Musisz przekonać potencjalnego pracodawcę, że jesteś dobrym kandydatem na dane stanowisko. Żeby napisać dobre CV, powinieneś zrozumieć tę zasadę.
Dodaj do CV zainteresowania — one też mają znaczenie
Kierownicy lubią działać z osobami mającymi pasje i hobby. Ludzie tacy są postrzegani jako ciekawi świata, pełni energii, ale przede wszystkim zaradni, umiejący łączyć przyjemność z obowiązkami. Jeśli to potrafisz, masz wysokie zdolności organizowania czasu i procesów, a wtedy stajesz się atrakcyjny, bez względu na posadę, o jaką się starasz.
Śmiało zatem chwal się, co robisz w czasie wolnym. Pisz prawdę, wskaż dziedziny, które rzeczywiście Cię interesują. Świetnie, jeśli łączą się one z zawodem, na który aplikujesz. Dla przykładu idealny copywriter będzie parał się perswazyjnymi właściwościami języka, marketingowiec psychologią, a księgarz literaturą. Jednak niekierunkowe hobby też może przedstawić Cię w dobrym świetle. Grasz na gitarze, ćwiczysz sporty walki, a może jeździsz quadem lub bierzesz udział w maratonach? To wspaniale, pochwal się tym. Rekruter dostrzeże, że masz motywację do pracy nad sobą, trzymasz samodyscyplinę, potrafisz poświęcać się czemuś, co lubisz, nie jesteś osobą znudzoną życiem. Brak aktywności na polu osobistym stwarza ryzyko, że będziesz mało aktywny również w pracy.
Poprawna klauzula CV i długość dokumentu
Nie zapomnij, że w każdym życiorysie musi znaleźć się zgoda na przetwarzanie danych osobowych ze wskazaniem ustawy o ich ochronie. Bez niej Twoje CV nie będzie brane pod uwagę. Na naszej stronie znajdziesz gotową klauzulę CV. Możesz skorzystać z tradycyjnej powołującej się na polskie prawo lub wybrać nową, odwołującą się do przepisów RODO.
Nie przesadzaj z długością dokumentu. Jeśli masz wiele zalet, którymi możesz błysnąć, to świetnie, ale pamiętaj, że mało kto, zechce je wszystkie przeczytać. Nie zamieszczaj zbyt dużo tekstu. Optymalnie, jeśli curriculum vitae zmieści się na dwóch stronach. Plusy, które pominiesz, możesz przedstawić na rozmowie kwalifikacyjnej. Oprócz pisania CV oferujemy również usługi przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej.
Profesjonalny format CV. Dlaczego PDF jest lepszy od DOC?
Zdecydowanie najlepszym plikiem jest PDF. Po pierwsze w branży HR panuje przeświadczenie, że jest to profesjonalny sposób zapisu danych, a po drugie jest on uniwersalny. DOC to rozszerzenie z programu Word. Nie masz pewności, że w każdej firmie korzysta się z MS Office. Niektóre przedsiębiorstwa optymalizują koszty i działają na darmowym oprogramowaniu Open Office. Aplikacja z tego pakietu może rozstrzelić tekst, zmienić jego formatowanie, przez co Twój życiorys będzie nieczytelny i nieestetyczny.
Jak napisać CV – podsumowanie
Podpowiedzieliśmy Ci, jak napisać CV, by kreowało ono Twój pozytywny wizerunek. Jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie, warto unikać nadmiaru, pisz same konkrety i przydatne informacje. Profiluj swoje doświadczenie w taki sposób, by wskazać, że wykonywane w przeszłości obowiązki pasują do profilu nowego stanowiska. Oczywiście chodzi o właściwą selekcję tego, czym naprawdę się zajmowałeś, a nie wymyślanie czynności, które nie miały miejsca.